Undgå disse 3 fejl på din hjemmeside

Når dine besøgende finder din hjemmeside og/eller webshop, har du kun et par sekunder til at bevise dem om, at de er kommet til det rette sted. Førstehåndsindtrykket af din hjemmeside er derfor meget vigtigt. De skal hurtigt skabe sig et overblik over hjemmesiden, og hvad den indeholder, samt se om du kan hjælpe dem med, hvad de søger.

De typiske spørgsmål, som man stiller sig selv, når man besøger en hjemmeside er:

  • Hvilken hjemmeside er jeg kommet ind på?
  • Er det, hvad jeg søger efter?
  • Er det brugbart for mig?
  • Hvorfor skal jeg brug dig og ikke din konkurrent?

Der er flere virkemåder til at hjælpe dine besøgende, og du får her 3 tips til at holde på dine besøgende og dermed sælge mere online.

1. Vis vej - Hav tydelige menupunkter

Hav en tydelig navigation på din hjemmesideMenupunkterne, også kaldet navigationen på en hjemmeside, viser dine besøgende, hvad de kan forvente at finde information om på din hjemmeside. Menulinien skal derfor ligge tydeligt øverst på siden, hvor du fortæller om dine forskellige produkter/ydelser/områder, så jo mere specifik, du er, jo tydeligere vil det blive.

Selvfølgelig kan du ikke have alle dine områder på én menulinie, så derfor må du have undermenuer på nogle områder, men sørg for at holde menulinien så overordnet, men sigende som muligt. Et menupunkt som f.eks. ’Ydelser’ er for generelt, og det er bedre, hvis du kan nævne dine hovedområder i stedet for ’Ydelser’. Dine besøgende kan bedre forstå f.eks. ’vinduespolering’, ’energivinduer’ og ’vinduesreparation’ i stedet for ’ydelser’. Det er også bedre for din søgemaskineoptimering, hvis du nævner områderne.

Menulinien må helst ikke have mere end 6-7 punkter, da den så kan virke for uoverskuelig, og du kan hurtigt mangle plads i menulinien. Jo færre menupunkter, jo mere overskuelig.

Dine vigtigste menupunkter skal du placere i topmenuen, mens du kan placere mere informative sider, som ikke har helt så stor en opmærksomhed, som ’Om os’, ’Kontaktformular’ m.m. i f.eks. en bundmenu.

2. Vis, hvad du sælger eller tilbyder - Brug billeder

Brug sigende og relevante billeder på din hjemmesideHvis din hjemmeside kun indeholder ren tekst, vil den være meget tung at læse, og dine besøgende vil hurtigt forsvinde. Enhver side på din hjemmeside skal have et billede, som er med til at understøtte teksten. Da et billede opfattes langt hurtigere end tekst, er det vigtigt, at billedet er relevant for indholdet.

Hvis du har en webshop, SKAL du have min. 1 billede af dit produkt. Vil du købe en vare, hvis du ikke kan se, hvad du køber? En webshop har yderligere den udfordring i modsætning til en fysisk butik, at du ikke kan vende og dreje produktet i hånden. Derfor skal du sørge for at vise produktet fra forskellige vinkler, så man føler, at det er som at stå med det i hånden. Du kan selvfølgelig beskrive produktet i beskrivelsen, men det er tydeligere, hvis det også vises.

3. Og hvad så? - Bed om en handling

Bed om en handling på din hjemmesideHvis du har prøvet at tale med en sælger i telefonen, ved du også, at han altid vil slutte af med at bede om ordren eller mødet. Det samme skal du også gøre på din hjemmeside. Måske er ikke alle sider velegnet til at bede om at købe, men du kan linke til andre sider for yderligere information.

Det kaldes også for Call To Action; en aktion eller handling. Hvad vil du nu? Vil du læse mere? Vil du købe/lægge i kurv? Vil du ringes op? Vil du booke et møde? Osv. Hvis du ikke beder om en handling, får du den heller ikke.

Du kan naturligvis skrive dig ud af det og linke en del af teksten, men den største effekt får du, hvis du har en grafisk knap i en markant farve, da øjet vil blive tiltrukket af den.

Få en gennemgang af din hjemmeside

Disse 3 ovenstående tips er blot nogle af mange virkemåder, som du kan bruge på din hjemmeside for at påvirke dine besøgende og sælge mere gennem hjemmesiden.

Vil du have et analyse af din hjemmeside, kan du bestille et hjemmesidetjek, hvor du får en status på forskellige parameter på din hjemmeside.

Mere information om online marketing

Ønsker du at modtage mere information om online marketing, tips og tricks til hjemmesider, brugervenlighed på hjemmesider, søgemaskineoptimering etc., så er du velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

Ja tak, jeg vil gerne have nyhedsbrev